Πέμπτη 10 Ιανουαρίου 2013

Κοινοβουλευτική δημοκρατία και αμεσοδημοκρατική αναρχία


              Η σημερινή (10/1/2013) συνέντευξη του Βαγγέλη του Διαμαντόπουλου στον Alpha 98.9 έγινε αφορμή για σκληρές ανακοινώσεις από την ΝΔ και άλλο τόσο σκληρές απαντήσεις από τον ΣΥΡΙΖΑ. Στη συνέχεια υποτίθεται ότι ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ τα μάζεψε μετά από «σύσταση» Τσίπρα. Επειδή όμως χάρη στην τεχνολογία πλέον μένουν και τα λόγια και τα γραπτά αξίζει τον κόπο να κοιτάξουμε λίγο πιο αντικειμενικά από την ΝΔ τις πρωινές δηλώσεις. Τα ακριβή λεγόμενά του βουλευτή είναι γραμμένα στο τέλος του άρθρου αλλά μπορείτε και να τα ακούσετε στην εν λόγω συνέντευξη εδώ.
        Καταρχήν προς το τέλος της συνέντευξης ο βουλευτής εξηγεί τους λόγους για τους οποίους παρά την αναρχική - αμεσοδημοκρατική του ιδεολογία είναι ενταγμένος στον ΣΥΡΙΖΑ και πλέον αυτοπροσδιορίζεται ως μέλος του και υποστηρίζει το πρόγραμμά του. Δηλαδή ότι ακριβώς λέει και στην «ανασκευασμένη» κατά τα άλλα μεσημεριανή του δήλωση «Ως βουλευτής και μέλος του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ στηρίζω το πρόγραμμα και τις ιδέες της ριζοσπαστικής αριστεράς και τους μαζικούς και ειρηνικούς αγώνες του ελληνικού λαού για δημοκρατία και κοινωνική δικαιοσύνη. Αυτοπροσδιορίζομαι από αυτήν την ιδιότητά μου και μόνο. Για μένα απολύτως συμβατές με αυτή την ιδιότητα είναι οι αξιακές αναφορές μου στην άμεση δημοκρατία και στους κοινωνικούς χώρους».
      Υπάρχουν όμως στην συνέντευξη αλήθειες που ενοχλούν πολύ το σύστημα της κοινοβουλευτικής δημοκρατίας του νεοφιλελευθερισμού και της καταστολής, αλήθειες που πονάνε ακόμη και τον δημοκρατικό συγκεντρωτισμό του ΚΚΕ. Έτσι η δημοκρατική ΝΔ έσπευσε να καταγγείλει τα λεγόμενα του Βαγγέλη του Διαμαντόπουλου ως αντισυνταγματικά και επικίνδυνα για την δημοκρατία και ρώτησε τον κ. Τσίπρα αν δημοκρατικότατα θα θέσει τον βουλευτή του εκτός κοινοβουλευτικής ομάδας. Ας δούμε όμως τι είπε ο βουλευτής.
Από του χώρους των καταλήψεων και από τους αναρχικούς χώρους ξεκίνησαν ουσιαστικά κινήσεις που βοήθησαν και βοηθούν την κοινωνία σε αυτές τις δύσκολες εποχές όπως το εμπόριο χωρίς μεσάζοντες, το ανταλλακτικό εμπόριο και οι δομές αλληλεγγύης. Όλα αυτά προϋπήρχαν της κρίσης όμως πλέον διαδόθηκαν σε όλη την Ελλάδα.
Ο ιδεολόγος αναρχικός και ο κουκουλοφόρος που εγκληματεί απέχουν όσο και ο σημερινός κοινοβουλευτισμός με την δημοκρατία. Απλώς κάποιοι βαπτίσαν διαφορετικά πράγματα με το ίδιο όνομα ώστε να υπάρξει η απαραίτητη σύγχυση και τελικά να θεωρείται μαζικά ότι ο αναρχικός είναι εγκληματίας και ότι κοινοβουλευτισμός τους είναι δημοκρατία.
Οι καταλήψεις παίρνουν χώρους που δεν χρησιμοποιούνται, χώρους που καταστρέφονται από τον χρόνο, τους φτιάχνουν και τους διαχειρίζονται ώστε να είναι ανοικτοί σε όλους όσους θέλουν να τους επισκεφθούν. Δίνουν ζωή σε νεκρούς χώρους. Υπάρχουν πολλά παραδείγματα καταλήψεων όπου λειτουργούν πολιτιστικοί χώροι, εκπαιδευτικοί χώροι, χώροι άθλησης και πάνω από όλα χώροι ανοικτού διαλόγου εδώ και χρόνια. Προφανώς οι χώροι αυτοί λειτουργούν και ως αναχώματα στην άνοδο των φασιστών. Ξαφνικά η κυβέρνηση αποφάσισε ότι όλοι αυτοί οι χώροι πρέπει να ξανασαπίσουν.
Η καταστολή και η δίωξη όσων αντιστέκονται γίνεται πια χωρίς να κρατούνται ούτε τα προσχήματα. Αποτελεί πλέον αδίκημα να υπάρχουν άδεια μπουκάλια μπύρας ή εργαλεία σε κάποιον χώρο αφού προφανώς αποτελούν υλικά για μολότοφ και αποδεικτικά στοιχεία διαρρήξεων αντίστοιχα.
Δεν γίνεται να κατηγορείς από τον καναπέ σου τους αναρχικούς των καταλήψεων όταν δεν έχεις πλησιάσει ποτέ να δεις από κοντά τι γίνεται στους χώρους αυτούς. Όταν η μόνη σου πληροφόρηση για τους χώρους των καταλήψεων ή για την δράση των αναρχικών προέρχεται από τα συστημικά ΜΜΕ που παρακολουθείς.
Σε πλήρη αντιπαράθεση με τις αλήθειες αυτές, έρχονται τα πρόδηλα ψέματα της ανακοίνωσης της ΝΔ στην οποία υποστηρίζεται ότι,
Α) Ο βουλευτής Βαγγέλης Διαμαντόπουλος αυτοπροσδιορίστηκε ως κουκουλοφόρος. Η αλήθεια είναι ότι ο βουλευτής αυτοπροσδιορίστηκε στον χώρο της αναρχικής ιδεολογίας και εξήγησε την διαφορά αναρχικού – κουκουλοφόρου.
Β) Άλλοι βουλευτές (προφανώς ο κ. Καραγιαννίδης) δηλώνουν ότι όλοι οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ έχουν σπίτι τους τον «τσελεμεντέ του αναρχικού». Η αλήθεια είναι ότι ο κ. Καραγιαννίδης, απαντώντας ειρωνικά στην κριτική που δέχθηκε για τις δηλώσεις Σκουρλέτη, είπε ότι έχει σπίτι του ο ίδιος τον «τσελεμεντέ του αναρχικού».
Γ) Η δήλωση του βουλευτή Βαγγέλη Διαμαντόπουλου πως «η αναρχία είναι η άμεση δημοκρατία» είναι αντίθετη προς το Σύνταγμα της Ελλάδος. Η αλήθεια είναι πως όσο και αν έψαξα στο κείμενο του Συντάγματος πουθενά δεν βρήκα κάτι που να εξηγεί τι είναι η άμεση δημοκρατία και τι η αναρχία.
Τελειώνοντας πρέπει να επισημάνω πως η πρωινή συνέντευξη του Βαγγέλη Διαμαντόπουλου καθώς και η συμπληρωματική δήλωσή του αργότερα, με εξέπληξαν ευχάριστα. Είδα σε αυτήν έναν ιδεαλιστικό και σωστό κατ’ εμέ λόγο για να υποστηρίζει κάποιος τον ΣΥΡΙΖΑ, ακόμη και να είναι ενταγμένος σε αυτόν. Άκουσα μια ρεαλιστική παραδοχή της σύστασης των μελών και των ψηφοφόρων του ΣΥΡΙΖΑ. Είδα τέλος την ελπίδα που είχα καιρό να δω από τον ΣΥΡΙΖΑ. Μακάρι ο χώρος του ΣΥΡΙΖΑ να είχε περισσότερους Διαμαντόπουλους.

Ακολουθεί ολόκληρο το κείμενο της συνέντευξης.
                «Οι χώροι αυτοί που έχουν καταληφθεί και από ανθρώπους μια ιδεολογικής αντίληψης, ενός ελευθεριακού χώρου – αναρχικού, συνδέονται και με άλλα πράγματα τα οποία είναι επίκαιρα στην κοινωνία μας, δηλαδή, βλέπουμε να είναι πολύ μπροστά, να είναι ως πρόταγμα για την κοινωνία σε αυτούς τους χώρους και σε άλλους πλέον, οι δραστηριότητες χωρίς μεσάζοντες, το εμπόριο χωρίς μεσάζοντες, το ανταλλακτικό εμπόριο.
Όλα αυτά υπήρχαν σε αυτούς τους χώρους τις εποχές της ευδαιμονίας, τις εποχές της ψευδαίσθησης λέω εγώ, όπου μία τράπεζα σε έπαιρνε και σου έλεγε βγήκε η κάρτα σου, πήγαινε αγόρασε, δεν είχανε ξεφύγει από αυτά τα στενά όρια αυτών των χώρων και γενικότερα του κέντρου και των Εξαρχείων γιατί από τη μία ίσως δεν το επικοινωνούσανε καλά όλοι αυτοί κι όλες αυτές οι δομές οι ελευθεριακές αλλά και δεν ήταν ανοικτά τα αυτιά του κόσμου. Βλέπουμε όμως τώρα σε όλη την Ελλάδα να εξαπλώνεται ένα τέτοιο δίκτυο. Η βάση ήταν σε αυτά, ο Σπόρος (πχ.) που βρίσκεται στα Εξάρχεια που είναι ένα fair trade δηλαδή παίρνει από τον παραγωγό χωρίς μεσάζοντα.
Όλα αυτά είχανε μέσα και αναρχικούς ελευθεριακούς ανθρώπους. Μη συνδέουμε κάποιον που σπάει καίει κλπ (πράγμα) που προσπαθούν συγκεκριμένα να το περάσουν. (δημοσιογράφος) Λέτε, άλλο αναρχικός, άλλο κουκουλοφόρος, άλλο ταραξίας, άλλο εγκληματίας. (βουλευτής) Φυσικά, να μην κρυβόμαστε πίσω από το δάκτυλό μας, είμαστε μια κοινωνία, ένας χώρος ελεύθερος έχει και πολλούς ανθρώπους που έχουν αντιλήψεις διαφορετικές, και να σας πω κάτι, λέμε για κατάληψη δημοσίων κτηρίων, μα δεν το ιδιωτικοποιήθηκε κανείς, δεν πήγε ο Βαγγέλης ο Διαμαντόπουλος και είπε είναι σπίτι μου τώρα κλειδώνω, είναι χώροι οι οποίοι είχανε ελεύθερη πρόσβαση σε όλους.
Φτάνουνε (σε μένα) μηνύματα στο facebook από ανθρώπους που δεν με ξέρουν, μέσω ανθρώπων που γνωρίζω και λένε για την (κατάληψη) Σκαραμαγκά. Μου λέει κάποιος, εγώ ούτε ανατρεπτικός είμαι, ούτε επαναστάτης, από τότε που μπήκαν τα παιδιά (το κτήριο) σταμάτησε να είναι εστία μόλυνσης, (πριν) γινότανε εμπόριο ναρκωτικών και ξαφνικά άρχισε να λειτουργεί ένας χώρος, και ο επιστημονικός μου συνεργάτης πήγαινε εκεί, (όπου) υπήρχανε γυμναστήρια, τμήματα αυτοάμυνας, τμήματα που δείχνανε ταινίες και τέτοια πράγματα.
(Ερώτηση από τον δημοσιογράφο για τα ευρήματα, μπουκάλια κλπ)
Τώρα δεν ξέρω… είναι ίσως άκομψο, σας αρέσει η μπύρα; Αν μαζευτούν δέκα άνθρωποι και πιουν από δύο τρεις μπύρες ο καθένας, φανταστείτε σε έναν χώρο όπου γίνονται συναυλίες. Θεμιτό αυτό αλλά ξέρετε τι συμβαίνει; Υπάρχει μια ιδεολογική κατεύθυνση της κυβέρνησης η οποία θέλει να πατάσσει κάθε εστία αντίστασης και ελευθερίας και δεν είναι μόνο αυτοί οι χώροι, φανταστείτε η πρώτη τους ενέργεια ήταν να σπάσουν μία απεργία σύμβολο στη χαλυβουργεία και μετά ο Μάνεσης έκλεισε και το εργοστάσιο.
(δημοσιογράφος) Είστε αναρχικός; (βουλευτής) Αυτοπροσδιορίζομαι σε αυτόν τον χώρο τον ελευθεριακό – αναρχικό προφανώς.
(μήνυμα ακροατών) αναρχικός και βουλευτής δεν συνδυάζονται (βουλευτής) Προφανώς, όταν μιλάμε με στερεότυπα. Κοιτάξτε, η ιδεολογική προέλευση, αυτό που είχα στο μυαλό μου ουσιαστικά, είναι μια κοινωνία αυτοοργανωμένη, μία κοινωνία που θα ξεκινάει με ένα πλέγμα που αυτή τη στιγμή συνθέτουν όλες αυτές οι δομές αλληλεγγύης και ελευθερίας, δεν είναι μόνο η βίλα Αμαλίας και οι καταλήψεις, είναι δομές οι οποίες δεν καταλαμβάνουν χώρο, ή να το πω διαφορετικά, όπως η Λαμπηδόνα στον Βύρωνα, κι εδώ γίνεται μια επίθεση μέσω των δημάρχων, ήταν ένα αναψυκτήριο παρατημένο που ρήμαζε, πήγαν οι κάτοικοι όχι κάποιοι εξωγήινοι αναρχικοί με κέρατα και πρασινοκόκκινα μαλλιά και μοϊκάνες, και άρχισαν να το διαχειρίζονται, και ξαφνικά θυμήθηκε αυτή την δύσκολη εποχή, ο δήμος, ότι είναι δικό του. Αυτή τη στιγμή έχουμε κατ’ εμέ, αυτό που λέμε πως όταν τελειώνουν τα καρότα περισσεύουν τα μαστίγια.
Δεν είμαι κανένας βιλάρχης Αμαλίας, ούτε υπερασπίζομαι κάτι συγκεκριμένο, ούτε αγιοποιώ κανέναν, απλά και η Ελλάδα έχει τους αναρχικούς που της αξίζουν όπως έχει και τους πολιτικούς (που της αξίζουν). Έχουμε ένα θέμα κουλτούρας που πρέπει να αρχίσουμε να το δουλεύουμε. Προφανώς κι αυτοί οι χώροι έπρεπε να είναι πιο εξωστρεφείς για μένα, να είναι χώροι στους οποίους να έρχεται ο κάθε ένας από τη γειτονιά. Αλλά είναι και ευθύνη αυτού από τη γειτονιά που όταν έχει την plasma TV, έχει το air condition, έχει το χώρο του, σιγά να μη πάει να μπλέξει και να συγχρωτιστεί με άλλους που μπορεί να έχουν και κάποια διαφορετική άποψη. Το θέμα δεν είναι αν (οι καταληψίες) ανέχονταν, κι αυτό έπρεπε να το δοκιμάσει κάποιος, αλλά αν είχε ο άλλος τη σκέψη να πάει, να αντιπαρατεθεί με τη καλή έννοια, να συζητήσει, να δει κάποια πράγματα και να μείνει σε έναν χώρο που δεν είναι της απολύτου αρεσκείας του.
(ακροατής) Η αναρχική ιδεολογία δεν συνάδει με ένα συστημικό αριστερό κόμμα όπως είναι ο ΣΥΡΙΖΑ.(βουλευτής) Εγώ τάχτηκα με το ΣΥΡΙΖΑ, και είναι ο ΣΥΡΙΖΑ ένα μέτωπο που πιάνει ανθρώπους σαν εμάς, συνεργαζόμενους στην αρχή που έχουμε ενταχθεί πλέον στον ΣΥΡΙΖΑ, μέχρι ανθρώπους που ήρθαν από το ΠΑΣΟΚ, μπας και αλλάξει κάτι σε αυτό τον τόπο, μπας και σταματήσει η κατρακύλα. Εγώ έχω να σου πω το εξής, και για αυτό κατηγορούμαστε από τα αριστερά κόμματα, για τη διαχείριση. Εγώ δεν βλέπω κανένα κόσμο έτοιμο να επαναστατήσει, είχαμε μια εξέγερση το 2008 που απέχει από το να επαναστατήσω, να έχω κάτι στο μυαλό μου έτοιμο να δουλέψω και το πιστεύω μου είναι πως οι δυνάμεις από κάτω όταν απελευθερωθούν με μία διακυβέρνηση που θα έχει προσανατολισμό προς τα εκεί, δηλαδή όλες αυτές οι δομές αλληλεγγύης, όλη αυτήν την συλλογικότητα που αρχίζει να αναπτύσσεται, να την βοηθήσουμε, να βοηθήσεις τους ανθρώπους που θα προσπαθήσουν να συνεταιριστούν δηλαδή θα μπεις σε μία τέτοια διαδικασία.
Όταν αρχίσει ο κόσμος και σκέφτεται με αυτή την λογική τότε αρχίζουμε πραγματικά να έχουμε μια κοινωνία που αλλάζει … όλα συνεταιριστικά, ας τα δημιουργήσουν όχι να λέμε θα πάμε να πάρουμε τις δομές παραγωγής κλπ. Τίποτα φίλε, πήγαινε συνεννοήσου, γιατί είναι ωραίο όπως το ακούς αλλά είναι και δύσκολο, να πας να βρεις είκοσι ανθρώπους και να συνεταιριστείς, να δώσεις ρόλους μέσα και να μη λες ο ένας βγάζει παραπάνω, ο άλλος βγάζει παρακάτω, να το δουλέψεις. Εμείς είμαστε αυτοί που ελπίζω πως θα δώσουμε (σε) όλες αυτές τις υγιείς δυνάμεις αυτά τα εργαλεία. Εντάξει μπήκα σε αυτή τη διαδικασία και καταλαβαίνω την αντίφαση.
(δημοσιογράφος) Λέτε ότι έχουμε την κουλτούρα ως έλληνες για να ζήσουμε την συνύπαρξη δημοκρατών, αναρχικών, ακραίων; (βουλευτής) Υπάρχουνε σίγουρα οι βάσεις, ανοίγει το μυαλό, είναι και το διαδίκτυο, ο κόσμος έχει αρχίσει να σπουδάζει έξω περισσότερο, έχουμε μια βάση, μια μαγιά ανθρώπων που στήριξαν τον ΣΥΡΙΖΑ, και να σας πω κάτι, ο αναρχικός είναι αμεσοδημοκράτης, είναι ο πιο δημοκράτης. Δεν μπορούμε να θεωρούμε δημοκράτη έναν άνθρωπο που συστημικά αυτοπροσδιοριζόταν σε κάποια κόμματα και τον αναρχικό (όχι). Τι είναι ο αναρχικός, αμεσοδημοκράτης είναι, ουσιαστικά θέλει μέσα από τις γειτονιές, από συμβούλια (να γίνεται αυτοδιαχείριση), ο αναρχικός είναι ο πιο συστηματικός άνθρωπος, έχει ένα σύστημα στο μυαλό του από τα κάτω το οποίο είναι άμεσα δημοκρατικό, άμεσα διαχειρίσιμο, αυτό είναι, δεν είναι με το συγκεντρωτικό. Θα μου πείτε τι κάνεις εσύ εκεί πάνω στο συγκεντρωτικό, ε, να αρχίσουμε να δίνουμε τα εργαλεία και την ελευθερία σε όλους αυτούς τους ανθρώπους να αρχίζουν να αυτοδιαχειρίζονται, να έχουνε λόγο στη γειτονιά.»

1 σχόλιο:

  1. Μην ξεχνάμε και την καθιέρωση του 8ώρου με την εξέγερση του Σικάγο την Πρωτομαγιά του 1886 και τον Αlbert Parsons . Κάποιοι αντίστοιχοι τρελοί αναρχικοί ήταν και τότε...

    ΑπάντησηΔιαγραφή